YourSurprise.com is een jong bedrijf dat zich met veel ambitie inzet om mensen wereldwijd elkaar te laten verrassen middels een persoonlijk cadeau. De ambitie die de organisatie tentoonspreidt moet ten allen tijden getoetst worden aan het maatschappelijk betrokken ondernemen waar het bedrijf voor staat. De vier speerpunten waar elk proces binnen de organisatie aan onderworpen dient te worden, zijn:
De medewerkers
Het doel van het maatschappelijk verantwoord ondernemen is de organisatie te laten groeien maar er eveneens op toe te blijven zien dat de werknemer prettig en optimaal kan functioneren door een gewaarborgde veiligheid, een vriendelijke onderlinge omgang, een wederzijds vertrouwen en waar een ieder ook zijn verantwoordelijkheid durft te nemen om zaken aan de orde van de dag te stellen. Alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid elkaar vriendelijk en met respect te bejegenen.
Het personeelsbeleid is erop gericht dat het personeelsbestand een goede reflectie geeft van de maatschappij. Diversiteit is een logisch gevolg van het personeelsbeleid dat ten eerste kijkt naar de capaciteiten van de medewerker. Wel is het streven dat de man-vrouw verhoudingen altijd gelijk liggen. Ook zijn er dankzij de diversiteit meerdere nationaliteiten (o.a. Chinees, Tsjechisch, Indiaas, Frans, Duits, Turks) aanwezig op de werkvloer en zijn de meest voorkomende religies vertegenwoordigd.
De medewerkers krijgen een geschikte training om naar behoren te kunnen functioneren in hun functie. Daarnaast wordt eigen initiatief gestimuleerd en wordt men aangemoedigd om cursussen en opleidingen te volgen om zo door te kunnen groeien binnen de organisatie.
YourSurprise.com heeft de verantwoordelijkheid op zich genomen om mensen met een verminderde capaciteit door gezondheid of door persoonlijke omstandigheden te helpen om te (her)integreren in de maatschappij.
De directie creëert de perfecte arbeidsomstandigheden om veiligheid en gezondheid te waarborgen, daarbij is het van belang dat ook de werknemers de verantwoordelijkheid nemen om zaken met betrekking tot de veiligheid aan te kaarten.
Externe belanghebbenden
De externe belanghebbenden van YourSurprise.com zijn onder te verdelen in klanten, partners en toeleveranciers. Al deze partijen dienen met hetzelfde respect bejegend te worden. De relatie tussen YourSurprise.com en de externe belanghebbenden is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Dit is vanzelfsprekend aangezien de verschillende relaties op verschillende wijze invulling geven aan de termen respect en vertrouwen.
De klanten moeten uiteraard altijd vriendelijk en respectvol geholpen worden, maar ook moet er vertrouwelijk en verantwoordelijk met de klantgegevens omgesprongen worden. Deze zullen niet gecommuniceerd worden aan derden. Op aanvraag van de klant zijn de gegevens inzichtelijk en uitwisbaar.
Het is van belang dat de dialoog tussen de partners en YourSurprise.com continu gevoerd wordt. Standpunten dienen uitgewisseld te worden om een duurzame en op vertrouwen gebaseerde relatie op te bouwen.
Leveranciers zijn van noodzakelijk belang voor een organisatie als YourSurprise.com, dit zowel voor het aanleveren van materiaal als het verzorgen van het transport naar de klant. Een groot deel van het vertrouwen dat de klant en de medewerker heeft in YourSurprise.com komt ook bij de leverancier te liggen. Vandaar dat de leverancier moet voldoen aan bepaalde sociaal-economische en milieu verantwoordelijke eisen. De transporteurs waarmee samengewerkt wordt, dienen te voldoen aan de ISO 14001 standaard. Ook worden leveranciers buiten Europa bezocht ter controle van de aldaar gehanteerde arbeidsomstandigheden die aan de Europese standaard van YourSurprise.com moeten voldoen.
Milieu
Vanzelfsprekend voldoet YourSurprise.com aan alle milieueisen die de overheid stelt. Maar bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen dat YourSurprise.com zich ten doel stelt, dient men nog een stap verder te gaan. Zo streeft YourSurprise.com voortdurend naar energiebesparing. Bij de aanschaf van nieuwe apparatuur kijkt men ook naar het energieverbruik en de duurzaamheid van de installatie.
Ten behoeve van de vermindering van de Co2 uitstoot worden werknemers actief gestimuleerd om van de fiets of het openbaar vervoer gebruik te maken. Zo staan er bedrijfsfietsen ter beschikking voor de werknemers ten behoeve van kleine trajecten.
Ter reductie van het afval worden documenten waar overbodig niet uitgeprint en verloopt de interne communicatie enkel via geautomatiseerde wegen. Materialen die niet meer gebruikt kunnen worden, worden pas als afval beschouwd wanneer ze niet meer op een andere manier hergebruikt kunnen worden. Uiteraard wordt er actief gelet op het correct scheiden van het afval.
Lokale betrokkenheid en sponsoring
YourSurprise.com staat met beide benen in de maatschappij. Dit uit zich op verschillende manieren. Zo is de vestiging in Zierikzee een bewuste keuze om lokaal geëngageerd te zijn en te blijven. Een groot aantal van de medewerkers is actief betrokken bij lokale verenigingen, een aantal hiervan wordt dan ook gesponsord door YourSurprise.com.
Naast de lokale betrokkenheid en sponsoring, wordt er ook gekeken hoe YourSurprise.com op een andere manier iets kan betekenen voor de maatschappij. Door de persoonlijke betrokkenheid van YourSurprise.com bij de lokale KWF Kankerbestrijding is de collecte voor deze stichting een jaarlijks terugkerend evenement waaraan meerdere medewerkers van YourSurprise.com actief meewerken.
Tevens zijn er een aantal goede doelen geselecteerd, waaronder KIKA, Stichting Jayden en Roparun. Men heeft ervoor gekozen deze goede doelen voor een langere periode te volgen en te sponsoren.